”Healthy lifestyle” eli terveellinen elämäntapa marjadieetillä - lisää hyvinvointiasi.

”Healthy lifestyle” eli terveelliset elämäntavat ovat muoti-ilmiö, joka on ympäröinyt meitä jo vuosia kirjaimellisesti katsoen joka puolelta. Viihdelehdet, nettiportaalit ja sosiaalinen media ovat täynnä tätä aihetta. Useimmat meistä tietävät jo, mitä tämä maaginen käsite pitää sisällään. Jos joku ei tiedä, selitämme sen seuraavaksi.

Jos haluat tutustua kyseisen käsitteen määritelmään helpolla tavalla, mene Instagramin tee haku hashtagilla #healthylifestyle. Näet yli 10 miljoonaa kuvaa ihmisistä urheilemassa ja houkuttelevia kuvia myös kuntoilijoiden ravinnosta. Meitä kiinnostava "healthy lifestyle " ei itse asiassa tarkoita muuta kuin että huolehdimme kunnostamme oikealla ruokavaliolla, terveellisillä elämäntavoilla ja liikunnalla, ja että saamme tästä kaikesta iloa ja tyydytystä.

Marjainen elämäntyyli

Terveellinen ruokavalio ensin

Iskulauseet kuten "Olet mitä syöt", "Kerro minulle, mitä syöt ja minä kerron sinulle, kuka olet", ovat erittäin tärkeitä "healthy lifestyle" -ajattelutavassa. Terveellistä lautasta koostaessamme meillä on runsaasti valinnanvaraa hedelmien, vihannesten, viljatuotteiden ja lihan joukosta. Mutta makeisten suhteen olemme armottomia. Joillekin terveellinen elämä tarkoittaa onnetonta herkuttelun loppua, mutta toisille se on uuden, terveellisen elämäntavan alku. Kaikki riippuu lähestymistavasta, sillä makeisten ystävät ovat jo ehtineet keksiä niistä luopumiseksi useampiakin ratkaisuja. Jos hakusanat #raw, #granolabar tai #nanacream ovat jo sinulle tuttuja, tiedät, että ”makea” ei tarkoita välttämättä samaa kuin ”epäterveellinen”. Tarjoamme tässä muutamia yksinkertaisia ideoita ”kuntoilumakeisiin” Power Fruits -kampanjan osanottajilta.

Marjainen elämäntyyli

Marjaruokavalio ei  ole lainkaan hassumpi!

Aluksi on syytä muistuttaa, että marjat ovat vähäkalorisia ja niissä on vain vähän sokeria, mutta sen sijaan runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita. Vertailukohdaksi sopii mansikkatäytteinen maitosuklaalevy, jossa on 570kcal[1] 100 grammaa kohti. Mutta suoraan pellolta poimitussa mansikassa on ainoastaan 32 kcal 100 grammaa kohden.[2] Pensasmustikat ovat vain hieman runsaskalorisempia (57kcal/100g[3]), vadelmat (52 kcal/100g[4]) ja mustaherukat (63kcal/100g[5]).

Entä jäätelö? Suosittelemme jäätelöä ennen kaikkea banaanilla ja marjoilla täydennettynä! Pakasta niitä yön yli, sekoita jäätelöön, ja voila! Vaihtoehtoisesti voit lisätä jälkiruoka-annokseen ruokalusikallisen maapähkinävoita ja ripotella päälle kookoslastuja.

Marjainen elämäntyyli

Entä herkkuneliöt? Ota kupillinen kreikkalaista jogurttia ja sekoita siihen lusikallinen vaahterasiirappia. Levitä massa noin sentin paksuiseksi levyksi leivinpaperille ja upota joukkoon pensasmustikoita, vadelmia ja pistaasipähkinöitä. Laita massa yöksi pakastimeen. Aamulla jäätynyt massa leikataan neliöiksi, ja se on valmista nautittavaksi.

Tai vanukas? Sekoita neljäsosakupillinen tapiokatärkkelystä kookosmaitoon (noin 400 ml) ja lisää vielä kaksi ruokalusikallista vaahterasiirappia tai lusikallinen ksylitolia. Keitä seosta 25 minuuttia pienellä lämmöllä sekoittaen silloin tällöin. Kaada valmis massa erilliseen tarjoiluastiaan ja lisää vielä päälle mansikkasosetta!

Internet on ideoiden aarreaitta, joten kehotammekin etsimään sieltä makeita, kevyitä ja helppoja reseptejä, joissa käytetään marjoja. Pian löydät niitä lisää myös tältä sivustolta! Anna terveysmuodin viedä sinut mukanasi!


[1] http://zdrowezywienie.edu.pl/tabelekaloryczne.htm
[2] https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2385?manu=&fgcd=&ds=
[3] https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2166?manu=&fgcd=&ds=
[4] https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2374?manu=&fgcd=&ds=
[5] https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2195?manu=&fgcd=&ds=