Kun ensimmäinen synteettinen vitamiini onnistuttiin valmistamaan laboratoriossa, näytti siltä, että tuosta hetkestä eteenpäin kaikki vitamiinit voitaisiin nauttia pillereiden muodossa.

Varsin nopeasti kuitenkin osoittautui, että keinotekoiset vitamiinit eivät kykene täysin korvaamaan luonnollisia vastineitaan.

Vitamiinitutkimukset

Vitamiinitutkimukset

21. vuosisata kuluu tutkimusten merkeissä. Tavoitteena on selvittää, imeytyvätkö synteettiset vitamiinivalmisteet elimistöön yhtä tehokkaasti kuin luonnollisista lähteistä saadut vitamiinit. Tähän mennessä kysymykseen ei ole löytynyt yksiselitteistä vastausta. ratkaiseva tekijä voi olla, että hedelmät ja vihannekset eivät sisällä ainoastaan vitamiineja, vaan myös lukuisia muita yhdisteitä, jotka voivat vaikuttaa vitamiinien parempaan imeytymiseen.

Keripukki - mihin hampaani katosivat?

Ihmiskunnan historia olisi voinut muodostua täysin erilaiseksi, jos merimiehet eivät olisi kärsineet useista vakavista sairauksista. Muutama kuukausi kotisatamasta lähdön jälkeen heihin iski väsymys ja apatia. Matkan edetessä heidän vointinsa vain huononi. Heidän ihonsa muuttui kuivaksi ja karheaksi, eivätkä haavat tahtoneet parantua. Ikenet pehmentyivät ja hampaat tippuivat suusta ja he saivat sydämen rytmihäiriöitä.

Myöhemmin kävi ilmi, että syynä oli matkan aikainen huono ruokavalio, tarkemmin ottaen C-vitamiinin puute. C-vitamiinin puutos aiheutti vakavia sairauksia, jotka saattoivat pahimmillaan johtaa kuolemaan.

Suuntaa apteekin sijasta torille

Koska synteettisesti tuotettujen vitamiinien imeytyminen on epävarmaa, kannattaa apteekin sijasta suunnata yksinkertaisesti torille. Marjat sisältävät runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita, eikä niiden herkullisuutta voi korostaa liikaa.

Vihanneksia ja hedelmiä tulisi syödä useita kertoja päivässä. Niiden ansiosta elimistö saa tasaisesti päivän mittaan luonnollisia vitamiineja, kivennäisaineita ja flavonoideja. Tasapainoinen ruokavalio, jotka sisältää myös hedelmiä, auttaa pitämään huolta päivittäisestä terveydestä. Elimistö ei pysty varastoimaan kaikkia vitamiineja, mukaanlukien C-vitamiinia. Siksi näitä vitamiineja tulisi saada ruokavaliosta päivittäin. Helppo tapa on syödä päivittäin vihanneksia ja hedelmiä, mukaan lukien marjoja.

Mitä ravintoaineita marjat sisältävät?

Mitä ravintoaineita marjat sisältävät?

Suosituimpia marjoja ovat mansikat, vadelmat, pensasmustikat ja mustaherukat. Ne sisältävät paljon arvokkaita ravintoaineita, kuten vitamiineja, kivennäisaineita, ravintokuitua ja antioksidantteja. Lisäksi marjojen energiasisältö on alhainen, eli niissä on vain vähän kaloreita. Mutta ravintoaineita marjat tarkalleen ottaen sisältävät?

Mansikat sopivat aktiivisen ihmisen ruokavalioon, sillä ne sisältävät paljon rautaa ja fosforia. Lisäksi niissä on paljon C-vitamiinia, B-ryhmän vitamiineja, kuten B1- ja B2-vitamiineja, sekä PP-vitamiinia.

Vadelmat sisältävät orgaanisia happoja. Niissä on runsaasti ravintokuitua eli pektiiniä, sekä vitamiineja ja kivennäisaineita, kuten magnesiumia, kalsiumia ja rautaa.

Mustaherukat sisältävät monia terveydelle arvokkaita ravintoaineita ja vitamiineja, mukaan lukien suuret määrät C-, PP-, ja E-vitamiineja.

Pensasmustikka on puolestaan useiden makroelementtien kuten fosforin, kalsiumin, magnesiumin, soodan ja raudan lähde. Se sisältää myös A- ja C-vitamiineja sekä antioksidantteja. Lisäksi pensasmustikassa on tiamiinia, riboflaviinia ja niasiinia.

Mikäli et halua sairastua vitamiinin puutoksiin kuten menneisyyden merimiehet, pidä huolta siitä, että saat tarpeeksi vitamiineja. Etenkin lasten vitamiininsaannista tulisi huolehtia, sillä he ovat erityisen alttiita vitamiininpuutoksille. Mutta mikä olisi paras tapa nauttia vitamiinit? Tulisiko syödä luonnollisia vai synteettisiä tuotteita? Kysy itseltäsi - haluatko nauttia C-vitamiinisi herkullisten mustaherukoiden vai pillereiden muodossa? Vastaus on itsestään selvä.