Käsillä on taas se aika vuodesta, jolloin vilustuminen ja flunssat vaanivat nurkan takana. Kannattaa siis lisätä lautaselle marjoja.

Power Fruitsit buustaavat vastustuskykyä

Mansikoissa on laaja kirjo vitamiineja ja kivennäisaineita

Mansikka on yksi suosituimmista marjoista, jonka vuoksi on hyvä tietää, millaisia ravintoaineita se sisältää. Mansikat sisältävät runsaasti C-vitamiinia, B1- ja B2-vitamiineja sekä PP-vitamiinia. Niissä on myös kalsiumia, fosforia, kaliumkarbonaattia sekä mangaania, sinkkiä, jodia ja kuparia. Edellä mainittujen ravintoaineiden ohella mansikat sisältävät myös rautaa, joka vahvistaa vastustuskykyä. B2-vitamiini puolestaan vähentää väsymyksen ja apeuden tunnetta. Joidenkin tutkimusten mukaan mansikat saattavat myös torjua tulehdusta. Tulehdusta torjuvat vaikutukset alkavat lähes välittömästi mansikoiden popsimisen jälkeen. Mansikoita suositellaankin nautittavan puolen kilon verran päivässä vastustuskyvyn varmistamiseksi.[1]

Vastustuskykyä vadelmista

Vadelmat sisältävät runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita, joista tärkeimpiä ovat magnesium, kalsium ja rauta. Vadelmissa on myös monia muita terveydelle tärkeitä ravintoaineita. Millaisia hyötyjä vadelmien nauttimisesta on? Esimerkiksi kalsiumia tarvitaan ylläpitämään luuston terveyttä. Rauta puolestaan vahvistaa elimistön vastustuskykyä. Vadelmat ovat siis oiva lisä syksyn ruokavalioon.

Vastustuskykyä vadelmista

C -vitamiinin voima

Mustaherukoissa on runsaasti terveyttä edistäviä ravintoaineita. Ne sisältävät runsaasti esimerkiksi C-, PP- ja E-vitamiineja. Syksyllä kannattaa huolehtia etenkin C-vitamiinin saannista. Mustaherukoissa on jopa 181 milligrammaa C-vitamiinia 100 grammaa kohden.[2]

Mustaherukat saattavat tutkimusten mukaan myös hillitä tulehduksia kehossa ja ehkäistä siten bakteeri-infektioita.[3]

Pensasmustikka  - vastustuskyvyn vahvistaja

Pieni pensasmustikka kätkee sisäänsä runsaasti elimistölle tärkeitä ravintoaineita. Pensasmustikat sisältävät merkittävän määrän rautaa, tiamiinia, riboflaviinia sekä niasiinia. Ne ovat myös fosforin, kalsiumin ja magnesiumin lähteitä. Mustaherukoiden sisältämä A-vitamiini ylläpitää vastustuskykyä. Se on myös hyväksi iholle, joka joutuu etenkin talvisin kovalle koetukselle kylmyyden ja kosteuden vuoksi. 

Pensasmustikka  - vastustuskyvyn vahvistaja


[1]M. Hoffmann, Charakterystyka i właściwości wybranych owoców jagodowych, Warszawa 2017, s. 39
[2]Zob.: http://www.fitwit.pl/ile-kalorii/18,646,owoce/porzeczki-czarne.html
[3]M. Hoffmann, Charakterystyka i właściwości wybranych owoców jagodowych, Warszawa 2017, s. 23