Marjahedelmät lievittävät stressiä

Tiukkojen aikataulujen aiheuttama stressi tai työ- ja yksityiselämän

välisen tasapainon järkkyminen on nykyään monilla jo lähes jokapäiväistä. Lääketieteen näkemys stressin vaikutuksesta terveyteen on yksiselitteinen. Työn aiheuttama jännitys heijastuu erittäin negatiivisesti koko elimistön kuntoon. Kroonisen väsymyksen ohella tärkeimpiä stressin vaikutuksia ovat sydän- ja verisuonisairaudet, tuki- ja liikuntaelinten vaivat, aineenvaihduntahäiriöt ja jopa masennus[1]. Pienissä erissä stressi voi herättää toimimaan. Usein se kuitenkin esiintyy voimakkaampana johtaen keskittymisongelmiin ja vaikeuksiin luovassa ajattelussa.

On olemassa monia tapoja työperäisen stressin rajoittamiseen. Niistä voidaan mainita mm. työajan hallinnan parantaminen ja liikunta. Oleellinen vaikutus sen alentamiseen on myös tasapainoisella ruokavaliolla. Ihmisen elimistöllä ei ole kykyä varastoida monia vitamiineja ja kivennäisaineita, joiden saanti lievittää stressin vaikutuksia. Siksi on tärkeää muistaa työn aikana säännölliset, runsaasti hyödyllisiä aineita sisältävät ateriat. Erinomainen ratkaisu ovat marjahedelmät, joita voidaan syödä niiden yksinkertaisimmassa muodossa ilman tarvetta irrottautua pitkäksi aikaa työvelvollisuuksista.

Yksi tärkeimmistä psykofyysisen rasituksen aikana elimistöä tukevista aineista on C-vitamiini. Sitä esiintyy suuria määriä useimmissa marjahedelmissä. C-vitamiini alentaa väsymyksen tunnetta ja auttaa ylläpitämään oikeaa energia-aineenvaihduntaa. Sen arvokas lähde ovat esim. pensasmustikka, joka sen lisäksi sisältää rautaa, jonka vajaus voi vaikuttaa nopeampaan väsymiseen. C-vitamiini on myös mansikoiden tärkeä aineosa. Runsaasti rautaa sisältäviä marjahedelmiä ovat myös vadelmat, joille on lisäksi ominaista erityisen korkea kivennäisainepitoisuus, mukaan luettuina magnesium ja kalkki. Mustaherukan kemiallisessa koostumuksessa esiintyvät puolestaan mm. C-, PP- ja E-vitamiinit. Tämän poikkeuksellisen ominaisuuden ansiosta syödyillä marjahedelmillä voi olla erittäin edullinen vaikutus meidän työtehokkuuteen.

6. JAGODY Stres a dieta male

[1] Työstressi ja sen vaikutus onnettomuuksien esiintymiseen työssä ja työtätekevien henkilöiden terveyden tilaan Stowarzyszenie Zdrowa Praca (Terveellisen työympäristön yhdistys) toimeksiantajana Zakład Ubezpieczeń Społecznych Departament Prewencji i Rehabilitacji (Sosiaalivakuutuslaitoksen ennaltaehkäisy- ja kuntoutusosasto), Varsova 2014